nyttigt om ind- og fraflytning...

Herunder kan du få nyttig viden og downloade pjecer og PDF'er med gode råd om ind- og fraflytning.

Indflytning

Velkommen til Frederiksborg Almene boligforening, vi håber du bliver glad for at bo hos os.
Når man flytter, er der mange ting, at være opmærksom på. Vi håber dette informationsbrev med nyttig ”her & nu viden” kan hjælpe dig godt på vej.

...Download PDF

Fraflytning

Når du ønsker at fraflytte din bolig i FAB, gælder det om at have styr på formalia.Læs mere om; når du flytter, fraflytningssyn m.v. Hent flyttepjece ved at klikke på linket herunder.

...Download PDF

Intern flytning

Når du har fået en bolig til intern flytning reserveret i udlejningsafdelingen, er det vigtigt, at du med det samme kontakter dit ejendomskontor og aftaler tid for besigtigelse af den bolig, som du fraflytter.

Når ejendomsmesteren besigtiger din bolig, skal han kunne se alle gulvflader. Så husk derfor at fjerne tæpperne fra gulvene.

Ejendomsmesteren giver efter besigtigelsen udlejningsafdelingen besked om, boligen er klar til genudlejning.

Husk i øvrigt at overholde alle frister, som fremgår af reservationsbrevet til din nye bolig.

 

Opsigelse

Hvis du ønsker at finde nærmere information om regler for, hvordan du opsiger din bolig i FAB, kan du læse vores pjece, som kan hentes ved at klikke på linket herunder.


...Download PDF

Hvis du ønsker at opsige din bolig, hent opsigelsesformular ved at klikke på linket herunder.


...Download PDF


Sker opsigelsen i forbindelse med et dødsfald, skal du benytte en særlig formular. Bemærk, at du sammen med opsigelsen skal fremsende kopi af skifteretsattest. Hent opsigelsesformular ved at klikke på linket herunder.

...Download PDF

Send opsigelsen til VIBO eller vedhæft den i en mail til vibo@vibo.dk

Vidste du det om fremleje og bytte!

Her kan du blive klogere på regler og muligheder for at fremleje eller bytte bolig.

Fremleje

Fremleje hele boligen:

Hvis du skal udstationeres, på længerevarende studieophold, udenlandsophold eller lignende, har du mulighed for at fremleje hele din bolig, dog højst 2 år.

Hent ansøgningsskema for fremleje her

Hent regler for fremleje her

Airbnb er ikke tilladt i FAB. Læs mere her

Delvis fremleje:

Hvis din bolig er blevet for stor, og du måske har fået 1-2 værelser i overskud, så har du mulighed for at fremleje en del af din bolig til en anden person.

Hent ansøgningsskema for delvis fremleje her

Hent regler for delvis fremleje her

 

Bytte

Boligbytte er en ideel løsning, når to husstande er enige om, at de ved at bytte bolig, kan få en ny bolig der passer bedre til deres aktuelle behov.
Hvis du ønsker at finde nærmere information om regler for bytning, kan du læse vores pjece som kan hentes ved at klikke på nedenstående link.
Ansøgningsskema om bytning er, under redigering, kontakt VIBO for fremsendelse af ansøgningsskema

...Download PDF

Hvad er et boliggarantibevis

Med et Boliggarantibevis i hånden er du på den sikre side, hvis du pludselig står og mangler bolig.

Sådan får du et boliggarantibevis

Hvis du en dag beslutter dig for at opsige din bolig i FAB, bør du overveje at tegne et boliggarantibevis. Med det i hånden er du nemlig sikker på at komme først i køen til en ledig bolig, hvis du en dag skulle få lyst til at vende tilbage.

Hent pjece: Køb et boliggarantibevis - og du sikre dig en bolig. _DOWNLOAD PDF

 

Boliggarantibeviset er gældende i 3 år fra du fraflytter din bolig. Det er endvidere en betingelse, at boligen er en familiebolig.
Du skal tegne Boliggarantien, før du fraflytter din bolig i FAB. Garantien koster 900 kroner.

 

Har du husket forsikringen?

Undgå at komme unødigt i klemme hvis uheldet er ude, læs om anbefalet forsikring herunder!

Indboforsikringen

Boligforeningen har tegnet en bygningsforsikring, som kun dækker skader på selve ejendommen i din afdeling. Det betyder, at enhver skade som f.eks. brand-, storm- og vandskade samt indbrud på ejendommen er dækket under denne forsikring.

 

Hvis der sker en pludselig skade på dine private ejendele (dit indbo), såsom tøj, møbler, tæpper, cykler m.m. forårsaget af f.eks. vand, brand eller røg, så dækker den bygningsforsikring, som boligforeningen har tegnet ikke.  
Derfor anbefaler Boligforeningen, at du tegner en familie-/indboforsikring. Læs mere om forsikring herunder

Download PDF

Går du med tanker om en modernisering?

Bliv klogere på hvad dine muligheder er og hvilken støtte du kan få!

Individuel modernisering

I FAB er det afdelingsmødet der beslutter, hvilke arbejder der kan udføres, efter de regler der gælder for individuel modernisering.
Afdelingen kan vælge en eller flere af følgende moderniseringstyper:

 

køkkenmodernisering, badeværelsesmodernisering, etablering af altaninddækning eller etablering af udestue. Herunder kan du læse eller downloade mere om reglerne.

...Regler i afd. 403

Når lokummet brænder: Her er dit næste træk

Hjælpen er nær, hvis du løber ind i problemer med boligen eller din nabo

Nyttige oplysninger

Læs om behandling af husordenssager her

Læs om behandling af personoplysninger i forbindelse med husordenssager her

Se endvidere præsentationer fra temaaften om klagesagsbehandling:

Behandling af husordensovertrædelser


Når boligen svigter

Det hænder, at noget går i stykker eller forsyningen til lejligheden svigter, fx varmen eller tv-signalet. I disse tilfælde har du tre muligheder for at få hjælp:

  1. Inden for ejendomsfunktionærenes normale arbejdstider skal du kontakte din ejendomsmester. Du finder telefonnummeret på din afdelings hjemmeside
  2. Træffes ejendomsmesteren ikke, skal du ringe til VIBOs administration på telefon 33 42 00 00
  3. Ringer du til VIBOs administration uden for åbningstiden, bliver du henvist til Falck’s vagttelefon.

Klik her! og se folderen "Vagtordning"

 

 

Løsning af konflikter

I forbindelse med klagesager, vil VIBO fremadrettet foreslå beboere, som ønsker hjælp til konfliktløsning med en anden beboer, at rette henvendelse til Åben Rådgivning under Center for Konfliktløsning.

Åben Rådgivning er en frivillig, professionel rådgivning, der siden 2002 har tilbudt gratis og anonym støtte til at klare konflikter. Rådgiverne kan hjælpe med at bringe forståelse for, hvad der op- og nedtrapper situationen, og hvad man kan gøre for at finde fredelige og konstruktive løsninger.

Konflikter mellem beboere forringer livskvaliteten og spreder utryghed – ikke bare for dem, som er indblandet, men også for rigtig mange andre, der bor i en boligafdeling, hvor konflikten er opstået.

Hvad er fordelene for beboerne?

Mægling er med til at løse de fleste konflikter

Du har mulighed for at fortælle din side af historien

Sager, der ikke afgøres af juridisk vej, kan løses ved mægling

Du har selv indflydelse på løsningen.

Hent pdf: Konfliktrådgivning

Går du og overvejer at opsætte parabol?

Så tag det første skridt ved, at sætte dig ind i regler og muligheder.

Parabol reglementet

Inden du køber en parabolantenne, bør du checke, om det program, du ønsker, findes eller kan fås gennem det allerede eksisterende kabelnet. Du har mulighed for at anskaffe dig en set-top box (YouSeeplus) lector, som giver dig adgang til stort set alle de tv-kanaler, der kan nedtages via parabol. Boksen kan bestilles hos TDC/YouSee på tlf. 80804040. Her kan du samtidig få oplyst pris på ydelsen m.v.
Klik på link herunder og læs mere om parabol reglementet.

...Download PDF

 

Har du bestemt dig for en parabol er næste skridt en ansøgning om tilladelse til montering. Ved at klikke på nedenstående link kan du downloade ansøgningsskemaet. Husk at alle spørgsmål skal besvares inde du afleverer ansøgningen til områdekontoret.

...Download PDF.